Segons la tradició mística jueva el número 1 simbolitza unitat, acord, simplicitat. El número 2 simbolitza dualitat, tensió i complexitat. El número 3 simbolitza completesa i estabilitat, l'harmonia que inclou i sintetitza els dos oposats. Des del punt de vista de la càbala -conjunt de teories metafísiques, místiques i exegètiques, de caràcter esotèric, desenvolupades en el judaisme-, el 3 és el número de la pau i de la integració.
El número 3 té un important paper en La metamorfosi de Franz
Kafka. Rere una història aparentment absurda i mancada de sentit,
l'escriptor jueu ens amaga una estructura equilibrada i lògica dividida en 3 parts de dimensions regulars:
- La primera part s’inicia amb la transformació de l’home en un insecte monstruós i acaba amb la ferida al cos de Gregor, la humiliació.
- La segona part suposa l’assumpció de la natura animal de Gregor i acaba amb la greu ferida que li provoca la poma llançada pel pare, augmenta la humiliació.
- La tercera part se centra en el desgast econòmic i emotiu de la família i acaba amb la mort per inanició de Gregor.
Més enllà de la clàssica divisió plantejament, nus i desenllaç,
l’autor basteix tres actes propis de la tragèdia grega: crea un
crescendo narratiu i simbòlic amb un joc de clímaxs progressius i
amplificadors. Aquest fet queda palès en l'estructura triada lògica
aristotèlica de tesi (transformació), antítesi (reacció) i síntesi
(indiferència i decés). També, a la manera de la tragèdia de Sòfocles,
Kafka sotmet a Gregor (Èdip) a un destí fatal (sacrifici de l’heroi) que acaba amb l’alliberament de la seva família (poble de Tebes).
A més d'aquesta estructura tripartida, el relat està farcit de trios: l'habitació de Gregor té 3 portes, la família Samsa consta de 3 membres, Gregor
surt 3 vegades de la seva cambra -una en cadascuna de les 3 parts-,
apareixen 3 criades durant la narració, hi ha 3 hostes (amb barba els 3)
i els 3 Samsa escriuen 3 cartes.
Avisa Vladímir Nabókov en el seu estudi de l'obra que no s'ha d'exagerar
el valor dels símbols -indica que “es poden trobar multitud de símbols
estúpids en els enfocaments psicoanalític i mitològic de l'obra de
Kafka, en una barreja elegant de mite i sexe que tan atractiva resulta a
les mentalitats mediocres”- i que mai aquest ha de prevaldre sobre la
vida formosa i ardent. L'àcid escriptor russoestatunidenc dóna al número 3 un significat tècnic:
«La trinitat, el trio, la tríada, el tríptic són formes naturals de l'art, com, suposem, en el quadre de les tres edats de la vida o de qualsevol altre motiu triple. El vocable tríptic significa quadre o relleu executat en tres compartiments contigus; i aquest és exactament l'efecte que Kafka ateny, per exemple, amb les tres habitacions del principi del relat: la sala d'estar, el dormitori de Gregor i l'habitació de la germana, amb Gregor a la peça central. Endemés, l'esquema triple suggereix els tres actes d'una obra de teatre. Per últim s'ha de resaltar que la fantasia de Kafka té una marcada tendència lògica i res caracteritza més la lògica que la tríada de tesi, antítesi i síntesi. De manera que limitem el símbol kafkià del tres a la seva significació estètica i lògica, i deixem a un costat tots aquells mites que els mitòlegs llegeixen a la seva obra.»
On the Meaning of Three. Eliezer Posner. chabad.org (2014).
càbala. diccionari.cat (2014).
Guia de lectura: La metamorfosi, de Franz Kafka. Pep Paré. Cruïlla.
Curso de literatura europea. Vladimir Nabokov. RBA (2012).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada