Endemés del lligam ja esmentat amb Bearn (1961) de l’escriptor mallorquí
Llorenç Villalonga, una obra clàssica de la literatura catalana
contemporània, El Guepard de Tomasi di Lampedusa està connectat amb els següents clàssics:
Ulisses (1922) de James Joyce
La Cartoixa de Parma (1939) d’Stendhal
Stendhal fou un dels escriptors preferits de Tomasi di Lampedusa –fins al punt d’elaborar un llibret de Lliçons sobre Stendhal- i considerava La cartoixa de Parma la millor novel·la
de la narrativa mundial –després d’anys de dubtes entre aquesta obra i
El roig i el negre, l’altra gran obra de l’escriptor francès. El Guepard
està amarat i farcit de ressons d’aquesta novel·la i el seu autor: des de la llibertat que dóna el narrador omniscient, passant per la construcció i caracterització dels personatges, fins a l’aplicació del principi stendhalià que «Una novel·la consisteix a fer una bona tria de detalls».
Macbeth (1623) de William Shakespeare
Com
hem vist en la seva rutina diària, un altre escriptor cabdal a la vida
del príncep fou l’anglès William Shakespeare. L’ànima d’El Guepard, el
desencís existencial i el pas destructor del temps, recorda els famosos
versos de Macbeth al darrer acte de la tragèdia escocesa:
«La vida no és res més que una ombra que camina,
un pobre actor, que gasta fums i consumeix
el pas del temps que està en escena, i que després
ja no se’l sent mai més;
és un conte explicat per un dement
ple de soroll i fúria, i sense cap sentit.»
(traducció de Salvador Oliva)
La configuración del espacio en la obra de Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Ana del Río Fernández. Universidad Complutense Madrid (2002).
El príncep i el felí. Una lectura de El Guepard. Miquel Pairolí. Pagès Editors (1996).
Trayectoria literaria de Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Jaume Gaya Catases. Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada